Selasa, 29 Disember 2009

video


assalammualaikum .
HAHA
neh saje saje je ana wut :DD

Selamat Ulang Tahun













Dalam suka mulut tertawa
Dalam duka mata berkaca
Dalam kaku pikir terpaku
Dalam waktu langkah satu-satu

Ada batu semangat tak mati kutu
Ada lubang jati diri tak hilang
Terseok-seok menyusur jalan berkelok-kelok
Jatuh bangun nanum tetap tekun

Demi masa sepan
Demi kesejahteraan
Demi kebahagian

Demi Tuhan, teruslah berjuang

Ahad, 27 Disember 2009


















Jika mereka sibuk mencari cinta,

Biarlah kita sibuk mencari iman.

Jika mereka sibuk mencari pasangan,
Biar kita sibuk mencari keredhaan.

Jika mereka menangis kerana kecewanya bercinta,
Biar kita menangis mengenang dosa semalam.

Jika mereka cintakan kemanusiaan,
Biar kita cintakan Allah.

Jika mereka mendambakan kehidupan duniawi,
Biarlah kita dambakan ukhrawi..


Sabtu, 26 Disember 2009

Untukmu Ratuku

Ratuku...
Inginku luahkan
Apa yang sudah lama inginku luahkan
Tentang kebimbanganku ini
Tatkala melihat bunga-bunga berguguran
Dipetik tangan-tangan yang ganas
Lagi bernafsu serakah
Ratuku...
Kebimbanganku ini
Masih menebal
Apabila ku dengar
Dengungan kumbang perosak
Yang cuba menyedut madumu
Walau tanpa relamu
Ratuku...
Kebimbanganku bertambah lagi
Bila kumelihat bunga
Yang tak segan silu
Melampiaskan kecantikannya
Ketika sedang mekar
Melupakan kuntuman
Yang sebelum ini melindunginya
Ratuku...
Aku masih terpinga-pinga
Masih wujudkah lagi
Ratu idaman hatiku
Kerana apa yang kulihat
Hari ini
Semakin banyak
Bunga-bunga gugur
Bagaikan tibanya musim luruh
Ratuku...
Bukanlah ku harap
Kau segigih Siti Hajar
Yang berlari-lari
Antara Safa dan Marwa
Bukan juga sesetia Ainul Mardhiah
Menanti kekasih di pintu Syurga
Ratuku...
Akuilah hakikat yang tersurat
Engkau bukanlah Siti Khadijah
Mahupun Siti Fatimah
Kau bukan A'ishah
Bukan juga Rabi'atul Adawiyah
Wanita suci terpuji i
Kerana
Aku tidak layak
Berharap sedemikian rupa
Cukuplah sekadar
Kau cuba mencontohi
Bunga-bunga itu
Kembang mekar mewangi
Sehingga harumannya
Melewati pintu-pintu Syurga
Jangan kau risau ratuku
Kadangkala musim berganti
Sehingga bunga
Tak dapat berkembang mekar
Tapi itu
Hanya ujian buatmu
Ratuku...
Esok musim bunga
Pasti akan tiba
Dan kau akan mampu
Berkembang lagi
Cuma yang kuharapkan
Ketika itu
Kau jaga kelopakmu
Jangan sampai tangan-tangan kasar
Memetikmu lagi
Jangan goda
Kumbang-kumbang ganas
Menghisap madumu
Jangan biarkan
Gagak-gagak hitam itu
Merosakkan serimu
Kerana
Kau ratu idaman kalbu
Ratuku...
Aku bukanlah
Memandang kecantikanmu
Walaupun kadangkala
Aku tertarik
Memandangnya
Tapi
Bukan itu yang kuharapkan
Aku yakin ratuku
Masih ada sinar harapan
Yang bisa membuatku
Tersenyum lega
Kerana akan ku temui
Ratu yang benar-benar Ratu
SAYANGILAH KAUM HAWA!!

entah kenapa
hati ini merasa kehilangan
akan sesosok kepribadian
yang begitu lembut

yang menemani dalam kesendirian
yang menghangatkan dikala hati membeku
hari-hari dalam kebersamaan
mungkinkah hanya tinggal kenangan belaka

canda tawa bersamamu
kini hanya penantian
tutur sapa dengan dirimu
kini hanyalah impian semata

jauh tatapan untuk bertemu
jauh kata untuk menyapa
walau jarak membentang menghalangi
namun hati menanti hadirnya dirimu

nur fahanah : puisi neh ntok kauu!

Happy Birthday Alia Amira :)


Dikala sang surya mulai memancarkan sinarnya

Disaat itu pula rembulan berhenti bercahaya

Membuat kita lupa bahwa kita semakin dewasa

Seiring berjalanya waktu…

Bagai panah yang lepas dari busurnya
itulah usia kita….
yang selalu bertambah dan takkan pernah kembali….
Sesuatu yang telah terjadi di masa lalu…
Takkan mungkin terulang kembali…
Walapun kadang ingin kita ulangi,
Suatu kejadian yang terlalu indah untuk dilupakan

Sahabat……

Tiada kado yang lebih berharga dihari ulang tahunmu

Selain kata

selamat ulang tahun

Tiada do’a yang bisa kupanjatkan

Selain do’a

semoga panjang umur dan bahagia

Tiada harapan yang bisa kurangkai dengan indah

Selain harapan

Kedewasaan untuk mengantarkanmu menuju Kesuksesan
Untukmu, Keluarga dan sahabat yang selalu kau cintai






















YA ALLAH , kekalkanlah persahabatan kami .
kekalkanlah silaturrahim kami .
rahmatilah persahabatan kami .
AMIIINNN !


"YA ALLAH , sahabatku buah hatiku , mesra kami
menawa duka . rindu kami menambah cinta . rajuk
kami membuah ceria . YA ALLAH ! silaturrahim
kami Ukhuwwah Fillah . Pemusuhan kamu ,
nauzubillah . Berpisah hanya dengan mati ,
insya-ALLAH . pengikat hati kami ,
rabithah marthotillah


Wahai Wanita Bertudung

Wahai wanita tidak bertudung,
Sungguh cantik alunan rambut mu,
Bebas menggerbang kemas terikat,
Terserlah di bawah cahaya mentari,
Mentari dunia yang tak sehebat neraka,
Iaitu api yang kan membakar rambut mu,
di hari akhirat hari penentu,
maka hanguslah segalanya,
hilanglah cantik alun rambut mu,
tiada lagi yang menggerbang,
tiada lagi yang terserlah.
Oleh itu jadikanlah diri mu,
Sebahagian daripada wanita-wanita yang bertudung.

Wahai wanita yang bertudung,
Sungguh cantik alas kepala mu,
Ringkas pendek tersempang rapi,
Tersembul jambul tertutup dahi,
Terserlah lah bentuk tubuh,
Mengapa tidak dilindungi?
Rimaskah dengan tudung labuh ke dada?
Panaskah dengan pakaian sedemikian rupa?
Tidakkah kau ingat,
Kepanasan api neraka itu lagi hebat membakar,
Menjilat rentung kesemua mereka yang ingkar,
Mereka itu wanita yang tak bertudung,
Kau tidak ubah seperti mereka walau bertudung,
Oleh itu jadikanlah dirimu,
Sebahagian daripada mereka yang bertudung,
Bertudung labuh hingga ke paras dada.


Wahai wanita bertudung labuh,
Sungguh cantik terlindung rambut mu,
Sungguh ayu tertutup bentuk tubuhmu,
Yang terzahir jelas gaya kesopananmu,
Mengaburi segala yang tersirat di hati,
hanya diri sendiri yang menghakimi,
mungkin suci ikhlas kerana Illahi,
atau berdebu dengan sebab duniawi,
riak wajah nampak tawadhu’,
riak jiwa rupanya menunjuk-nunjuk,
alangkah ruginya andai benar begitu,
kerna azab masih tak terlepas dari mu,
serupalah sahaja diri mu ditunggu,
diseksa tidak ubah seperti wanita tak bertudung,
sama dengan mereka yang menyempang tudung,
oleh itu jadikanlah dirimu,
sebahagian daripada mereka yang bertudung,
bertudung labuh hingga ke paras dada,
tersemat jua bersamanya rasa taqwa.

Wahai wanita yang bertaqwa,
Andai kau telah sampai ke tahap ini,
Dengan akhlak mahmudah terpahat di hati,
Syariat islam sebati dalam diri,
Maka layaklah dikau mendapat ganjaranNya,
Yang dijanjikan di akhirat nanti,
Dan tatkala di dunia ini lagi,
Muslimah solehah kau digelari,
Menjadi idaman setiap muslim soleh,
Yang sukar sekali untuk diperoleh,

Wahai muslimah solehah pula,
Jadilah mukminah mujahidah,
Mujahidah yang akan menyeru,
Agar ditinggalkan dirinya yang dahulu,
Mujahidah yang akan berdakwah,




Muslimah Sejati (Aina_Iman) : syukran :]

Jumaat, 25 Disember 2009

Kenapa ujian seberat ini?
"Allah x membbebani seseorang itu melainkan dengan kesanggupannya"
[Al-Baqarah : 286]

Rasa Frust??
"Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati , padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya , jika kamu seorang yang beriman"
[Al-Imran : 139]

Bagaimana harus aku menghadapinya???
"Dan mintalah pertolongan dengan jalan sabar dan mengerjakan solat dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk"
[Al-Baqarah : 45]

Apa yang aku dapat daripada semuanya ni??!!
"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin , diri , harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka"
[At-Taubah : 111]

Aku dah tak dapat bertahan!!!!!
"Dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah . Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir"
[Yusuf ; 87]

Duhai insan...
Teguhkanlah hatimu...
Sesungguhnya Allah amat mengasihi hambanya...
Dan Dialah segala-galanya...




thanks kak iman balqis :DD

Khamis, 24 Disember 2009

Tunggu Kepulanganmu..

http://www.emocutez.com

assalammualaikum . hmm , mne lahh adik ana lagi 2 org neh . ta engat nak balek keh ? adooihh . rindu nyer kat dorg :(( bosan lahh dorg tade , sunyi je rumah neh . dalah nnt masing dok asrama da pisah balik . huhu ~ "abg , syira , kowg ta nak balek keh ?" cpt balik lahh :((



i miss youu lahh

AIR MATA penghapus DOSA

Merunut riwayat, seorang lelaki datang menjumpai Rasulullah s.a.w dan
berkata: "Wahai rasulullah , dengan apakah saya dapat menjaga diri daripada
neraka?" Rasulullah s.a.w mnejawab: "Dengan lindungan air matamu."
Tanya lelaki itu lagi: "Bagaimanakah caranya?" Rasulullah s.a.w menjelaskan:
"Kau curahkanlah air matamu kerana takut kepada Allah. Sebab, mata yang
menangis kerana takut kepada-Nya tidak akan mendapat seksa."

Air mata adalah tanda keikhlasan, keinsafan dan petanda bahawa seseorang
benar-benar takut kepada Allah. Orang yang mengucapkan istigfar sambil
menitiskan air mata bererti dia betul-betul menyesali perbuatan yang telah
dilakukannya. Orang yang menyesali perbuatan dan berjanji tidak akan
mengulanginya lagi, dosanya akan diampuni Allah.






Kerenah adik ana sorang neh :DD

maksud SPM .

sijil pelajaran malaysia
sijil paling mudah
stupid paper monkey
sijil pencegah maksiat
stressing peeps mind
sijil perosak minda
saket pikir markah
SELAMAT PAGI MALAYSIA !
spontan pen menjawab
sijil p0nteng maktab
sorok potret moyangku .
sepak perogol mude !
saye penatt mnulis


nur aimi athirah ku sayang <33

Ahad, 20 Disember 2009

KELEBIHAN BERSELAWAT

  1. Ia merupakan salah satu amalan paling utama
  2. Boleh menghapuskan kesalahan dan dosa
  3. Jaminan untuk mendapat rahmat Allah dunia dan akhirat serta syafaat Nabi SAW
  4. Menjadi benteng sifat munafik dan kafir
  5. Selamat daripada huru hara hari kiamat
  6. Menjadi penyebab hajat , doa dan amalan baik diterima Allah
  7. Tiket untuk mudah memasuki syurga dan terlepas daripada perhisaban yang rumit
  8. Menggantikan sedekah bagi mereka yang tidak mampu bersedekah
  9. Dikasihi oleh Nabi SAW dan dapat turut serta mendampingi Baginda di syurga kelak
  10. Kehidupan di dunia penuh ketenangan dan bahagia manakala di akhirat kelak terlepas daripada segala yang mendukacita


Tutup aurat satu tuntutan,
Dalam keluarga wajib tekankan ,
Kalau tak ikut gunalah rotan,
Demi melaksanakan perintah Tuhan.

Aurat ditutup mestilah lengkap,
Tudung litup termasuk serkap,
Mini telekong pun orang cakap,
Elok dipandang tak payahpun ‘make up’.

Sekurang-kurangnya berbaju kurung,
Lebih elok jubah mengurung,
Kaki pula mesti bersarung,
Ditumit kaki syaitan bertarung.

Kalau wanita menutup aurat,
Orang jahat tak berani ngorat,
Bahkan boleh menjadi ubat,
Orang memandang boleh bertaubat.

Pakaian modern memanglah hebat,
Harganya mahal walaupun ketat,
Walaupun cantik tetapi singkat,
Orang memakai pun nampak pusat.

Berseluar ketat bajupun ketat,
Jarangnya pulak boleh dilihat,
Orang yang memakai terus dilaknat,
Oleh Allah, Rasul dan Malaikat.

Apa yang aneh bila dipandang,
Lengan pendek tapi bertudung,
Nampak seperti orang yang kudung,
Mata terpandang kaki tersandung.

Lagilah aneh bila di fikir,
Baju kebaya tudung berukir,
Nampak dada iman terjungkir,
Kain terbelah peha terukir.

Bila ditanya kenapa begitu,
Dia kata fesyennya dah macam tu,
Di dalam hati niat tertentu,
Menggoda jantan sudahlah tentu.

Menutup aurat boleh berfesyen,
Tetapi jangan menunjuk eksyen,
Sesuaikan diri ikut profesyen,
Kalau dilaknat tak guna sesen.

Kalau nak “Make Up” biarlah padan,
Jangan terlebih bila berdandan,
Minyak wangi cuba elakkan,
Bedak dan gincu sekadar keperluan.

Kasut tinggi cuba jauhi,
Kerana ia melahirkan bunyi,
Boleh menarik perhatian lelaki,
Perbuatan ini dibenci Ilahi.

Apatah lagi menghentakkan kaki,
Menarik perhatian orang laki-laki,
Melenggok punggung menggoda hati,
Ustaz melihat pun separuh mati.
Syaitan sangat suka lah hati .

Buat apa nak tayang jambul,
Kecantikan tak usah ditonjol-tonjol,
Mahkota disimpan tak jadi bisol,
Memakai tudung Islam tersimbol.

Kalau nak ikut nasihat ini,
Jangan bertangguh ubahlah diri,
Benda yang baik tak payah diuji,
Akan terserlah akhlak terpuji.

Kepada semua kawan lelaki,
Jangan tergelak wanita diperli,
Keluarga kita tak terkecuali,
Terutama sekali anak dan bini.

Sudahkah kita tanamkan iman,
Menutup aurat sepanjang badan,
Ke sana sini dilindungi Tuhan,
Keluarga menjadi contoh teladan.



pantun neh bkan ana reka auu :DD

Rabu, 9 Disember 2009

99 LANGKAH MENUJU KESEMPURNAAN ISLAM

1. Bersyukur apabila mendapat nikmat
2. Sabar apabila mendapat kesulitan
3. Tawakal apabila mempunyai rencana/program
4. Ikhlas dalam segala amal perbuatan
5. Jangan membiarkan hati larut dalam kesedihan
6. Jangan menyesal atas sesuatu kegagalan
7. Jangan putus asa dalam menghadapi kesulitan
8. Jangan usil dengan kekayaan orang
9. Jangan hasad dan iri atas kejayaan orang
10. Jangan sombong jikalau memperolehi kejayaan

11. Jangan tamak kepada harta
12. Jangan terlalu bercita-cita akan sesuatu kedudukan
13. Jangan hancur karena kezaliman
14. Jangan goyah kerana fitnah
15. Jangan mempunyai keinginan terlalu tinggi yang melebihi kemampuan diri
16. Jangan campuri harta dengan harta yang haram
17. Jangan sakiti ayah dan ibu
18. Jangan usir orang yang meminta-minta
19. Jangan sakiti anak yatim
20. Jauhkan diri dari dosa-dosa yang besar

21. Jangan membiasakan diri melakukan dosa-dosa kecil
22. Banyak berkunjung ke rumah Allah (masjid)
23. Lakukan solat dengan ikhlas dan khusyuk
24. Lakukan solat fardhu di awal waktu, berjemaah di masjid
25. Biasakan diri dengan solat malam
26. Perbanyakkan zikir dan doa kepada Allah
27. Lakukan puasa wajib dan puasa sunat
28. Sayangi dan santuni fakir miskin
29. Jangan ada rasa takut kecuali hanya kepada Allah
30. Jangan marah berlebih-
lebihan

31. Cintailah seseorang dengan tidak berlebih-
lebihan
32. Bersatulah kerana Allah dan berpisahlah kerana Allah
33. Berlatihlah mengkonsentrasi
kan fikiran
34. Penuhi janji apabila telah diikrarkan dan mintalah maaf apabila kerana sesuatu sebab tidak dapat dipenuhi
35. Jangan mempunyai musuh, kecuali dengan iblis/syaitan
36. Jangan percaya ramalan manusia
37. Jangan terlampau takut miskin
38. Hormatilah setiap orang
39. Jangan terlampau takut kepada manusia
40. Jangan sombong, takabbur dan besar kepala

41. Berlakulah adil dalam segala urusan
42. Biasakan istighfar dan taubat kepada Allah
44. Hiasi rumah dengan bacaan Al-Quran
45. Perbanyakkan silaturrahim
46. Tutup aurat sesuai dengan petunjuk Islam
47. Bicaralah secukupnya
48. Beristeri/
bersuami kalau sudah siap segala-galanya
49. Hargai waktu, disiplinkan diri mengurus waktu dan manfaatkan waktu
50. Biasakan hidup bersih, tertib dan teratur

51. Jauhkan diri dari penyakit-
penyakit batin
52. Sediakan waktu untuk santai dengan keluarga
53. Makanlah secukupnya, tidak berkurangan dan tidak berlebihan
54. Hormatilah kepada guru dan ulama
55. Sering-sering berselawat kepada nabi
56. Cintai keluarga Nabi saw
57. Jangan terlalu banyak hutang
58. Jangan terlampau mudah berjanji
59. Selalu ingat akan saat kematian dan sedar bahawa kehidupan dunia adalah kehidupan sementara
60. Jauhkan diri dari perbuatan-
perbuatan yang tidak bermanfaat seperti membicarakan hal yang tidak memberi faedah.

61. Bergaullah dengan orang-orang soleh
62. Sering bangun di penghujung malam, berdoa dan beristighfar
63. Lakukan ibadah haji dan umrah apabila sudah mampu
64. Maafkan orang lain yang berbuat salah kepada kita
65. Jangan dendam dan jangan ada keinginan membalas kejahatan dengan kejahatan lagi
66. Jangan membenci seseorang karena fahaman dan pendiriannya
67. Jangan benci kepada orang yang membenci kita
68. Berlatih untuk berterus terang dalam menentukan sesuatu pilihan
69. Ringankan beban orang lain dan tolonglah mereka yang memperolehi kesulitan
70. Jangan melukakan hati orang lain

71. Jangan membiasakan diri berkata dusta
72. Berlakulah adil, walaupun kita sendiri akan mendapatkan kerugian
73. Jagalah amanah dengan penuh tanggung jawab
74. Laksanakan segala tugas dengan penuh keikhlasan dan kesungguhan
75. Hormati orang lain yang lebih tua dari kita
76. Jangan membuka aib orang lain
77. Lihatlah orang yang lebih miskin daripada kita, lihat pula orang yang lebih berprestasi dari kita
78. Ambillah pelajaran dari pengalaman orang-orang arif dan bijaksana
79. Sediakan waktu untuk merenung apa-apa yang sudah dilakukan
80. Jangan sedih kerana miskin dan jangan sombong kerana kaya

81. Jadilah manusia yang selalu memberi manfaat untuk agama, bangsa dan negara
82. Kenali kekurangan diri dan kenali pula kelebihan orang lain
83. Jangan membuat orang lain menderita dan sengsara
84. Berkatalah yang baik-baik atau tidak berkata apa-apa
85. Hargai prestasi dan pemberian orang
86. Jangan habiskan waktu untuk sekedar hiburan dan kesenangan
87. Akrablah dengan setiap orang, walaupun yang bersangkutan tidak menyenangkan
88. Sediakan waktu untuk berolahraga yang sesuai dengan norma-norma agama dan kondisi diri kita
89. Jangan berbuat sesuatu yang menyebabkan fizikal atau mental kita menjadi terganggu
90. Ikutilah nasihat orang-orang yang arif dan bijaksana

91. Pandai-
pandailah untuk melupakan kesalahan orang dan pandai-pandailah untuk melupakan jasa kita
92. Jangan berbuat sesuatu yang menyebabkan orang lain terganggu dan jangan berkata sesuatu yang dapat menyebabkan orang lain terhina
93. Jangan cepat percaya kepada berita jelek yang menyangkut teman kita sebelum dipastikan kebenarannya
94. Jangan menunda-nunda pelaksanaan tugas dan kewajiban
95. Sambutlah huluran tangan setiap orang dengan penuh keakraban dan keramahan dan tidak berlebihan
96. Jangan memaksa diri untuk melakukan sesuatu yang diluar kemampuan diri
97. Waspadalah akan setiap ujian, cubaan, godaan dan tentangan. Jangan lari dari kenyataan kehidupan
98. Yakinlah bahawa setiap kebajikan akan melahirkan kebaikan dan setiap kejahatan akan melahirkan kerosakan
99. Jangan sukses di atas penderitaan orang dan jangan kaya dengan memiskinkan orang




from : kak iman balqis :]

Jumaat, 4 Disember 2009



















T
erkenang sebuah memori lalu
Kisah persahabatan kita bersama

Di dalam satu pengajian

Menuntut ilmu dan pengalaman
Mengingatkanku pengorbananmu

Terpahat padu di kalbuku


Bersama rakan taulan dan guru
Tawa riangmu menghiburkan hatiku

Indahnya suasana ketika itu

Terjalin ukhuwah sejati


Nasihatmu sungguh bermakna bagiku
Mengenalkanku erti kehidupan
Susah payah kita hadapi bersama

Itulah asam garam dalam kehidupan


Ya Tuhanku tabahkan hatinya
Kuatkan semangatnya untuk menghadapi hidup

Limpahkanlah maghfirah dan kasih sayang-Mu

Agar hidupnya sejahtera di dunia akhirat


to Siti Nuratikah: nt, lagu ni ana khas kan ntuk nt :)

Rabu, 2 Disember 2009

Hanya Tinggal Kenangan Kau & Aku


maafkan ku teman...

hembusan bayu yang bertiup
besama deruan ombak yang memukul pantai
hatiku sayu bila mengenangkan
perpisahan yang tiada diundang

betahun kita melangkah bersama
seia cita-cita buat bekalan ke sana
harapan ayah bonda pada agama

kitakan terus mara biarpun
badai datang melanda
kita hanya mampu berusaha
hanya ALLAH menentukanya

segalanya adalah miliknya
dalam berusaha kita diuji
kekadang tohmah kita dicari

diturutkan rasa hati ingin
melepaskan beban ini
mujur ada teman membantu
sokongan buat inspirasi

berpeganglah pada janji
kita yang dibina

Jihad

Wahai saudaraku ….

Andai kau tahu
Debu yang menempel pada kakimu fii sabilillah
Dapat menyelamatkanmu dari neraka Jahannam
Kenapa kau tinggalkan jihad ….. ???!!!

Wahai saudaraku ……

Andai kau faham
Sekejap dalam medan jihad
Dapat mengharuskanmu menikmati kenikmatan
dan keindahan Jannatun Na’im
Kenapa memilih selain jihad ….. ???!!!

Wahai saudaraku …..

Andai kau mengerti
Berak dan kencingnya kudamu fii sabilillah
Bernilai pahala bagimu disisi Robmu
Kenapa bimbang untuk berjihad ….. ???!!!

Wahai saudaraku …..

Andai kau tahu
Timah panas yang mengoyak tubuhmu dapat menghantarkanmu memeluk mesra Bidadari jelita
Kenapa takut berjihad ….. ???!!!

Wahai saudaraku …..

Andai kau faham
Dentuman Bom yang mencabik-cabik dagingmu dapat menyibukkanmu bercanda ria di pangkuan
Bidadari jelita selama berpuluh-puluh tahun tanpa bosan
Kenapa ragu untuk berjihad …..???!!!

Wahai saudaraku …..

Andai kau mengerti
Ledakan Mortir yang meremukkan tulang belulangmu dapat menghantarkanmu berbaring mesra di atas
kasur dalam kamar mempelai bersama bidadari yang tidak pernah
hilang keprawanannya
Kenapa enggan berjihad …..???!!!

Wahai saudaraku …..

Andai kau faham
Titisan darah pertama yang kau tumpahkan di medan jihad dapat menghapuskan semua dosa-dosamu
Tidak ada pilihan lain bagimu selain jihad …..???!!!

Duhai saudaraku …..

Seandainya engkau faham ……
Seandainya engkau mengerti ……
Seandainya engkau tahu …..
Seandainya engkau berakal …..
Engkau pasti memilih jihad …..

“Ya Allah ! hidupkanlah kami dalam kemuliaan dan matikanlah kami dalam kesyahidan dan kumpulkanlah kami
dengan Almusthofa Shollallahu ‘alaihi wasallam”

“Ya Allah ! Berikanlah kepadaku keutamaan (mati syahid) sebagaimana yang telah Engkau berikan kepada
hamba-hamba-Mu yang sholih”

Rabu, 25 November 2009

Adab dan Sifat Berdoa

Berdoa ialah suatu ibadah yang
mempunyai peraturan yang perlu
dipatuhi supaya dimakbulkan Allah.
Antaranya ialah:

1. Keadaan bersih diri sebaik-baiknya
berwuduk, bersih pakaian
dan tempat serta menutup aurat.

2. Dalam keadaan khusyuk dan
merendahkan diri kepada Allah
dan menghadap ke arah kiblat.

3. Merendahkan suara dan tidak
mengganggu orang lain.

4. Jangan menggunakan lafaz
doa yang bersajak.

5. Yakinkan bahawa doa yang
dipohon itu diperkenankan
oleh Allah SWT

6. Mengulang-ulangkan ungkapan
doa yang penting di tempat-tempat
tertentu.

7. Memulakannya dengan memuji
Allah dan selawat (ke atas Nabi
SAW) dan juga mengakhirinya
dengan pujian terhadap Allah
berselawat.

8. Beristighfar (bertaubat)
sebelum berdoa.

9. Hendaklah memahami isi dan
maksud doa yang dilafazkan.

10. Doa itu bukan bertujuan
untuk melakukan dosa,
atau memutuskan hubungan
silaturahim dan jangan
memohon segera dimakbulkan
doa tersebut.

11. Memulai doa dengan memohon
keampunan untuk dosa diri
sendiri yang dilakukan, kemudian
untuk saudara-mara beriman.

12. Hendaklah dengan penuh
perasaan pengharapkan dan
jangan cuba mengatakan: "Ya
Allah, ampunkanlah daku sekiranya
Engkau mahu, rahmatilah sekiranya
Engkau inginkan."

13. Mengangkat kedua-dua tangan
sehingga ke paras bahu seperti
yang dibuat oleh Nabi SAW.

14. Menadah tapak tangan mengarah
ke langit dan sekiranya meminta
perlindungan, tapak tangan
mengarah ke bawah.

15. Berdoa dengan suara perlahan

Jangan sengaja lewatkan solat.
Perbuatan ini Allah tidak suka.
Kalau tertidur lain cerita.


Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas
kaki (selipar).
Takut kalau-kalau terbawa keluar najis,
mengotori seluruh rumah kita.

Jangan makan dan minum dalam
bekas yang pecah atau sumbing.
Makruh kerana ia membahayakan.


Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah
digunakan tidak berbasuh.
Makruh dan mewarisi kepapaan.


Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti
rezeki mahal
(kerana berpagi-pagi itu membuka pintu
berkat).


Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan.
Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.


Jangan keluar rumah
tanpa niat untuk membuat kebaikan.
Takut-takut kita mati dalam
perjalanan.


Jangan pakai sepatu atau selipar yang
berlainan pasangan.
Makruh dan mewarisi kepapaan.


Jangan biarkan mata liar di perjalanan.
Nanti hati kita gelap
diselaputi dosa.


Jangan menangguh taubat bila berbuat
dosa kerana mati boleh datang
bila-bila masa.


Jangan ego untuk meminta maaf pada
ibu bapa dan sesama manusia
kalau memang kita bersalah.


Jangan mengumpat sesama rakan
taulan. Nanti rosak persahabatan kita
hilang bahagia.


Jangan lupa bergantung kepada ALLAH
dalam setiap kerja kita.

Nanti kita sombong apabila berjaya.
Kalau gagal kecewa pula.


Jangan bakhil untuk bersedekah.
Sedekah itu memanjangkan umur
dan memurahkan rezeki kita.


Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa.


Jangan biasakan berbohong, kerana ia adalah
ciri-ciri munafik dan
menghilangkan kasih orang kepada kita.


Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan. Doa
makhluk yang teraniaya
cepat dimakbulkan ALLAH.


Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia.
Akhirat itu lebih utama
dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya.


Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN.
Sebab semuanya untuk keselamatan kita.


ALLAH lebih tahu apa yang terbaik
untuk hamba ciptaanNya.





“Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu.
Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya,
maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar.”





Ingatlah sahabat…

Bunga itu menguntum indah,

Menyeri dan mekar memerah,

Dipuji dengan berbagai-bagai madah,

Esoknya bunga itu gugur ke tanah,

Serpih demi serpih ia punah,

Tanpa daun dan kelopaknya musnah.

Sahabatku…

Engkau bukan layu seperti bunga,

Dan aku bukan kumbang yang akan mengambil madunya,

Lambang bunga lambang sementara cuma,

Tetapi perjuangan kita tiada penghujungnya,

Daerah kita bukan daerah cinta,

Bukan masanya untuk memujuk kasih asmara,

Tiada senda gurau memanjang yang meleka,

Kerana kita dalam memperjuangkan agama.

Sahabatku..

Disini uda dan dara telah berkubur,

Kita bina atasnya jihad yang subur.

Ingatlah sahabat…

Bumi kita bumi yang payah,

Penuh peluh, air mata dan mungkin darah,

Bila kita jejak tapaknya perlu punyai wadah,

Ikuti dibelakang ulama’ supaya tak goyah,

Bila dikatakan pada mu: Perjuangan itu amat susah,

Kau katakanlah kembali: Aku mengharap hanya

keredhaan dari Allah.

Sahabatku…

Semalam telah layu sekuntum bunga,

Telah gugur dari jambangannya,

Tetapi itu bukan perjuangan kita,

Bukanlah itu sebagai lambangnya,

Mulut telah kaku untuk bertanya,

Hati malu untuk memikirkannya,

Tidak seperti dahulunya,

Kita kuat berhujah dan bersuara.

Ingatlah sahabatku..

Kerana dulu dan kini kita tetap seorang mujahidah,

Yang merindukan dan memburu syahid,

Maaf kiranya tuturku yang pahit.

Senyumlah sahabat..

Senyumlah dan serilah wajah,

Walau pudar dan hambar datang tak sudah,

Belajarlah menjadi seorang mujahid dan mujahidah,

Doaku agar kita berani seperti Hamzah,

Malah punyai semangat seperti Sumaiyah.

Rabu, 4 November 2009

hye salam . waah ! lamenye ak x update blog , huhu , mlas nk update . hehehe .nie haa ! aku nk share skit ni pengajaran , tapi kalau da tau tu xpela . huhuhu
tajuk dia : INDAHNYA PENDERITAAN

"SESUNGGUHNYA JIKA ALLAH
MENCINTAI SEORANG HAMBA
MAKA DIA TENGGELAMKAN
HAMBA ITU DALAM CUBAAN.
BARANGSIAPA YANG TIDAK
PERNAH MENGALAMI MUSIBAH
MAKA IA JAUH DARIPADA
KASIH SAYANGNYA.."
"DAN APABILA HAMBA-
HAMBAKU BERTANYA KEPADAMU
TENTANG AKU, MAKA
SESUNGGUHNYA AKU DEKAT,
AKU MEMPERKENANKAN
PERMINTAAN ORANG YANG
MEMINTA, APABILA IA MEMINTA
KEPADAKU,--->
OLEH SEBAB ITU,
PERKENANLAH
SERUANKU DAN
BERIMANLAH KEPADAKU,
SUPAYA MEREKA
MENEMPUH JALAN YANG LURUS"
(AL-BAQARAH;186)

DUA PATAH PERKATAAN
YANG BOLEH MENGUBAH
HIDUP ANDA DENGAN
KEHENDAK ALLAH S.W.T
IAITU:
"SPECIAL REQUEST"
"SPECIAL REQUEST" DI
TUJUKAN KEPADA
ORANG YANG BERNASIB
MALANG, ATAU ORANG
YANG KEMALANGAN,
ATAU ORANG YANG
MENDERITA, DAN YANG
SEMAKNA DENGANNYA,
MANAKALA PERUBAHAN
DALAM MINDA AKAN
BAGAIMANA ANDA
MEMANDANG NASIB
MALANG DENGAN CARA
MEMURNIKANNYA...
LALU TIMBUL SOALAN....
REQUEST
DARIPADA SIAPA?

"DARI ALLAH..."
SEBAB?

"DAN JANGANLAH KAMU
MENGAKU BERIMAN
SEBELUM KAMU DI
UJI" (AL ANKABUT:AYAT 2)

APAKAH YANG ALLAH
REQUEST?
"SABAR, REDHA,
DAN SANGKA BAIK..."

JIKA TIDAK?
"HIDUP AKAN MENDERITA, SAKIT
JIWA, GANGGUAN SARAF,
TEKANAN MENTAL, HATI JADI
GELISAH DAN MUNGKIN AKAN
BUNUH DIRI... DAN AKHIRNYA
KAT AKHIRAT PULAK KENA
MASUK NERAKA.."

APA YANG SPECIAL?
"SPECIAL SEBAB ALLAH
PILIH KAMU PADA TIKA
DAN WAKTU ITU UNTUK
DI UJI, BUKAN SEMUA
ORANG DAPAT...
DAN SPECIAL SEBAB BILA
KAMU PENUHI REQUEST
INI HATI AKAN TENANG,
HIDUP AKAN BAHAGIA
DAN BILA MATI MASUK
SYURGA.. DENGAN
RAHMAT ALLAH S.W.T"
BAIKLAH,
UNTUK MEMUDAHKAN
KAMU SENANG MACAM NI....

'SPECIAL REQUEST'
BERMAKSUD:-
JANGANLAH KAMU MENGAKU
BERIMAN SEBELUM KAMU DI
UJI, DAN KERANA ITU ALLAH
MENGUJI KAMU, KERANA
ALLAH SAYANG PADA KAMU
KERANA KAMU
'SPECIAL' DAN KERANA
ITU 'REQUERT' DISINI
ADALAH SABAR,
REDHA, BAIK SANGKA
DAN YANG SEMAKNA
DENGANNYA...
KERANA APABILA
BEGINILAH CARANYA
ALLAH HENDAK
SELAMATKAN KAMU
DARI AZAB API
NERAKA YANG
PANAS MEMBARA
DAN BEGINILAH
CARANYA UNTUK MASUKKAN KAMU KE
DALAM SYURGA YANG
KEKAL ABADI, BUKANKAH
PENDERITAAN DAN
REQUEST INI MENJADI
INDAH DAN SPECIAL?

"WAHAI TUHAN KAMI,
TERIMALAH DARIPADA KAMI
(AMALAN KAMI):
SESUNGGUHNYA ENGKAULAH
YANG MAHA MENDENGAR LAGI
MAHA MENGETAHUI."
(AL-BAQARAH:127)
WAHAI TUHAN KAMI,
JADIKANLAH KAMI BERDUA:
ORANG-ORANG ISLAM (YANG
BERSERAH DIRI) KEPADAMUA,
DAN JAFIKANLAH DARIPADA
KETURUNAN KAMI: UMAT ISLAM
(YANG BERSERAHDIRI)
KEPADAMU,...
DAN TUNJUKKANLAH KEPADA
KAMI SYARIAT DAN CARA-CARA
IBADAT KAMI, DAN TERIMANALAH
TAUBAT KAMI; SESUNGGUHNYA
ENGKAULAH MAHA PENERIMA
TAUBAT, LAGI MAHA
MENGASIHANI."
(AL-BAQARAH ; 128)
"WAHAI TUHAN KAMI,
KURNIAKANLAH KAMI
KEBAIKAN DI DUNIA DAN
KEBAIKAN DI AKHIRAT, DAN
PELIHARALAH KAMI DARI AZAB
NERAKA."
(AL-BAQARAH ; 201)
"WAHAI TUHAN KAMI,
LIMPAHKANLAH KESABARAN
KEATAS KAMI, DAN
TEGUHKANLAH TAPAK PENDIRIAN
KAMI SERTA MENANGKANLAH
KAMI TERHADAP KAUM YANG
KAFIR."(AL-BAQARAH ; 250)
"WAHAI TUHAN KAMI, JANGANLAH
ENGKAU HUKUM KAMI JIKA KAMI
LUPA ATAU KAMI TERSALAH. YA
TUHAN KAMI, JANGANLAH ENGKAU
BEBANKAN KEPADA KAMI BEBAN
YANG BERAT SEBAGAIMANA ENGKAU
BEBANKAN KEPADA ORANG-ORANG
YANG SEBELUM KAMI.----
YA TUHAN KAMI, JANGANLAH ENGKAU
PIKULAN KEPADA KAMI APA YANG
TAK SANGGUP KAMI MEMIKULNYA.
BERI MAAFLAH KAMI; AMPUNILAH
KAMI; DAN RAHMATILAH KAMI.
ENGKAULAH PENOLONG KAMI, MAKA
TOLONGLAH KAMI TERHADAP KAUM
YANG KAFIR."
(AL-BAQARAH ; 286)
"WAHAI TUHAN KAMI, JANGANLAH
ENGKAU MEMESONGKAN HATI KAMI
SESUDAH ENGKAU BERI PENTUJUK
KEPADA KAMI, DAN KURNIAKANLAH
KEPADA KAMI LIMPAH RAHMAT DARI
SISIMU; SESUNGGUHNYA ENGKAU
JUALAH TUHAN YANG MELIMPAH-
LIMPAH PEMBERIANNYA."
(ALI-'IMRAN ; 8)
"WAHAI TUHAN KAMI,
SESUNGGUHNYA ENGKAULAH YANG
AKAN MENGHIMPUNKAN SEKALIAN
MANUSIA, UNTUK (MENERIMA BALASAN
PADA) SUATU HATI (HARI KIAMAT)
YANG TIDAK ADA KERAGUAN PADANYA.
SESUNGGUHNYA ALLAH TIDAK
MEMUNGKIRI JANJINYA."
(ALI-'IMRAN ; 9)
"WAHAI TUHAN KAMI,
SESUNGGUHNYA KAMI TELAH
BERIMAN, OLEH ITU,
AMPUNKANLAH DOSA-DOSA
KAMI DAN PELIHARALAH KAMI
DARI AZAB NERAKA."
(ALI-'IMRAN ;16)
"WAHAI TUHAN KAMI, KAMI TELAH
BERIMAN KEPADA APA YANG TELAH
ENGKAU TURUNKAN, DAN KAMI
MENGIKUT RASULMU; OLEH ITU
SURATKANLAH KAMI BERSERTA ORANG-
ORANG YANG MENJADI SAKSI (YANG
MENGAKUI KEESAANMU DAN
KEBENARAN RASULMU)."
(ALI-'IMRAN ; 53)
"WAHAI TUHAN KAMI, AMPUNKANLAH
DOSA-DOSA KAMI DAN PERBUATAN
KAMI YANG MELAMPAU DALAM
URUSAN KAMI, DAN TERGUHKANLAH
TAPAK PENDIRIAN KAMI (DALAM
PERJUANGAN); DAN TOLONGLAH KAMI
MENCAPAI KEMENANGAN TERHADAP
KAUM YANG KAFIR."
(ALI-'IMRAN ; 147)
WAHAI TUHAN KAMI,
TIADALAH ENGKAU
MENCIPTAKAN INI DENGAN
SIA-SIA. MAHA SUCI
ENGKAU, MAKA PELIHARALAH
KAMI DARI SIKSA NERAKA."
(ALI-'IMRAN ; 191)
"WAHAI TUHAN KAMI,
AMPUNILAH BAGI KAMI DOSA-
DOSA KAMI DAN HAPUSKANLAH
DARI KAMI KESALAHAN-
KESALAHAN KAMI, DAN
WAFATKANLAH KAMI BERSERTA
ORANG-ORANG YANG BERBAKTI."
(ALI-'IMRAN : 193)
"WAHAI TUHAN KAMI, BERIKANLAH
KEPADA KAMI PAHALA YANG TELAH
ENGKAU JANJIKAN KEPADA KAMI
MELALUI RASUL-RASULMU, DAN
JANGANLAH ENGKAU HINAKAN KAMI
PADA HARI KIAMAT; SESUNGGUHNYA
ENGKAU TIDAK MEMUNGKIRI JANJI."
(ALI-'IMRAN : 194)
"WAHAI TUHAN KAMI, KAMI TELAH
BERIMAN, MAKA CATATLAH KAMI
BERSAMA ORANG-ORANG YANG
MENJADI SAKSI (ATAS KEBENARAN
AL-QURAN DAN KENABIAN
MUHAMMAD
SALLALLAHU'ALAIHIWASALAM)."
(ALI-MAA'IDAH ; 83)

ni je aku dapat kongsi , yang lain mane yang kite tak tahu same same la kite kaji :) semoga ALLAH mempermudahkan urusan kite . amiiiiiinnnnn !

Isnin, 5 Oktober 2009


Tanganmu sibuk sepanjang hari
Ibu tak punya banyak waktu luang
Bila ku ajak kau bermain
Engkau menjawab “Ibu tidak sempat, Nak”
Engkau mencuci baju, menjahit, memasak,
Semua untuk Aku…
Tetapi kala aku tunjukkan buku ceritaku
Engkau menjawab “Sebentar Sayang…”
Di malam hari engkau tidurkan aku
Engkau dengarkan do’aku..
Engkau padamkan lampu
Lalu berjingkat meninggalkanku
Kalau saja engkau tinggal barang satu menit lagi..
Sebab hidup itu singkat, Tahun-tahun bagai berlari
Bocah cilik tumbuh begitu cepat
Aku tidak lagi berada di sisi Ibu
Membisikkan rahasia-rahasia kecilku
Buku-buku dongengku entah di mana
Takkan ada lagi ajakan bermain
Tak ada lagi cium Selamat Malam
Tak kudengar lagi do’amu
Semua itu milik masa lalu
Tanganmu dahulu sibuk sekarang diam
Hari-hari terasa panjang membentang
Kalau saja aku bisa kembali ke masa lalu
Menyambutmu hangat di sisiku
Memberiku waktu dari hatimu

Ahad, 4 Oktober 2009


Ya Rabb, kini aku berada di sisi-Mu
Aku dating dengan mata menangis
Kudatang dengan rintihan, kegelisahan, dan kesedihan
Tlah kuperbuat banyak kejahatan dan dosa
Sehingga jadilah aku sang pendosa
Di sisi-Mu-lah sekarang, hai Sang Mahadiraja
Aku datang dengan penuh penyesalan
Hati ini sudah dipenuhi kesalahan
Aku sangat malu saat menerima soalan
Bagaikan burung yang terikat sayapnya
Aku datang sambil jatuh bangun Wajahku merunduk ke tanah
Aku datang dengan pandangan sembab
Wahai penguasa alam, lihatlah
Aku datang dengan hati terbakar



___________________________________________________________




Ya Allah, hariku gelap, perbuatanku salah
Ya Allah, akulah pendosa dan bermasalah
Ya Allah, maafkanlah hamba-Mu ini
Ampunilah hamba-Mu yang malu ini
Meski kejahatan segunung dosa
Di sisi ampunan-Mu, lebih kecil dari biji gandum
Ya Allah, dengan kebenaran empat belas manusia suci
Jangan Kau masukkan daku ke dalam neraka-Mu
Aku yang kebingungan, sedih, dan merintih
Berharap pada-Mu, hai Yang Mahahidup lagi Mahasuci
Aku Mohon pada-mu, sebuah hati yang menangis dan letih
Karna tempat-Mu di hati yang hancur.



_________________________________________________________




Ya Allah, lindungi mereka yang tak punya perlindungan
Tataplah mereka yang keletihan
Betapa sedikit peminta yang beroleh perhatian si sultan
Banyaknya kebutuhan membuatku gelisah
Saksikanlah kegelisahanku, Wahai Tuhan
Ya Allah, kusandarkan diriku pada kasih sayang-Mu
Karna tiada yang layak disandar selain kasih sayang-Mu
Bimbinglah hati yang gundah-gulana
Karna hati tanpa pembimbing kan jatuh dalam sumur
Kepala menempel ke tanah rumah-Mu
Sambil meminta, butuh, dan menghatur ampunan
Tlah datang pada-Mu tawanan yang pemalu lagi pendosa
Sambil berharap kasih sayang dan ampunan-Mu
Seorang pengemis dengan tangis penyesalan
Menjadi tak berguna karna beban dosa
Kugapai tangan Yang Maha Pengampun
Agar Dia anugrahkan sesuatu yang istimewa








Masih kulihat jelaga dimatamu,
Jernih menawarkan tulus dalam sebuah jabat tangan
Lalu terukirlah kisah persahabatan dalam diary bernama hati

Kawan,
Masih kungingat cengkrama yang melantun dari bibir-bibir kita
ketika bulan tawarkan redup,
Ketika mentari tawarkan terik,

ketika langit tawarkan aneka warna
ketika burung tawarkan nyanyian seindah sorga jiwa
hingga memory kita terlarut dan enggan berpaling

hingga hari ini
masih kulihat jelaga itu di matamu
masih sejernih ketika dulu kita berjabat tangan
tapi kita mesti pulang
bukankah dedauan masih hijau serupa gejolak kita?

diary kita tak kan lusuh karena perpisahan bukanlah akhir memory,
tapi pintu menuju ruang bernama cita-cita
ketika aku haus cinta,
kan kuteguk kasih dari memory dalam jelaga persahabatanmu


wajah sahabat yang ku rindui